Tillbaka till alla evenemang
Efter åratal som låtskrivare och frontman i olika rockband startade Mats Nilsson det akustiska soloprojektet Rag-And-Bone 2005. Namnet kommer ifrån engelskans uttryck ”rag-and-bone men”, som betyder ungefär lumpsamlare och lumpen i detta fall består av gammal deltablues, country, bluegrass, olika typer av folkmusik, progressiv rock och psykedelisk musik.
- Lumpsamlare plockade upp slängda prylar och fixade till dem. Så funkar mitt koncept ungefär. Jag tar slängd musik och gör om den till något nytt. Förhoppningsvis med ett eget driv.
Rag-And-Bone växte genom små exklusiva spelningar till något av en undergroundsuccé och så småningom till en etablerad liveakt.
2007 representerade Rag-And-Bone Sverige i europafinalen av Emergenza Acoustic Show Case i München och man spelade in det självbetitlade debutalbumet i Pontus Snibbs portabla studio Admiral Street Recordings i Malmö.
Där gjordes också uppföljaren ”Novice Pioneer” 2010, med ett imponerande gäng gästartister: Dan Baird (Georgia Satellites), Warner E Hodges (Jason & the Scorchers), Guy Griffin (Quireboys), Jalle Lorentsson (Wilmer X), Esbjörn Hazelius (Ale Möller, Sofia Karlsson) och Pontus Snibb (Bonafide). Till dags dato har Rag-And-Bone gjort flera hundra spelningar i Sverige, Danmark och Storbritannien. Bandet har kompat Sean Tyla från Ducks Deluxe, agerat support åt artister som Ian Hunter (GB), Little Feat (US), Kevin Montgomery (US) och Al Perkins (US). Framgångarna har gett Rag-And-Bone en fastare form.
2015 firade bandet 10-årsjubileum med att släppa deras tredje album ”Everything can be burnt but the truth”, en dubbel-LP i begränsad upplaga med en cd på köpet. Inspelningen gjordes av Mathias Engdahl i Cuckoo’s Nest Recordings i Malmö. Den mastrades av Stacy Parrish, som vann en Grammy för sitt arbete med Robert Plants och Alison Krauss album Raising Sand och som även har arbetat med musiker som T Bone Burnett, Neko Case och Elvis Costello. 2019 släpptes Rag-and-Bone’s fjärde album "How long is the dark?". Även denna på vinyl (röd transparent) i en begränsad numrerad upplaga. Bandet fortsatte att ta ut svängarna mot den mer progressiva rocken och albumet möttes av fin kritik.